Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Nedávno jsem si rekapituloval desky a nahrávky, které u nás vznikly nebo byly vydány plus mínus v minulém roce. Těch skutečně zajímavých, které jsme nezachytili recenzí, je tu tolik, že jsem se je pokusil shrnout do malého seriálu, který v každé své kapitole sváže dohromady kapely, mající k sobě blízko v rámci žánru. Vykopáváme s těmi, které mají rock’n’rollovější ráz.
BLACK HOLES - No Silver Lining
Tři roky fungující dvojka, která za tuto dobu vypustila čtyři singly a svoje snažení dovršila na této debutové desce v prosinci minulého roku. Koncept kapely, založený jen na bustrované base a bicích, odkazuje někam k ROYAL BLOOD. Stejně jako oni nechávají nad hutným základem plout melodické zpívánky. Hlavní rozdíly cítím v tom, že BLACK HOLES mají méně učesaný zvuk, který nepůsobí tak sevřeně, a zdaleka nejdou posluchači tolik naproti, co se týká hitovosti.
BURNING STEPS - Pound of Flesh
Celkem zavedená punk-rocková stálice, původně z Mostu, nastřádala dost melodických vypalovaček na novou desku a zní to opět skvěle. V rámci svého žánrového kolbiště tu spolu s RABIES a KUNG-FU GIRLS není mnoho lepších spolků. BURNING STEPS postupem času uspokojivě měknou, na poslední desce je znát snaha otevřít se více žánrům a dělat hudbu barevněji, než tomu bylo v minulosti.
GUILTY ECHOES - Learning to Swim
Brněnští chráněnci Fullmoonu jsou jednou z nejzajímavějších novinek na naší rockové scéně. Konečně kapela se svým vlastním ksichtem. Nihilismus se tu potkává s noise rockem a psychedelií na hodně rezavém soutoku. Romatický bordel se zpěvem, který vám bude svou intonací trhat uši. Tahle kapela má podle mě jediný cíl. Dokázat vám kytarovými kurvítky a neškoleným vokálem, že to není melancholická, melodicky zajímavě postavená popina, i když ve skrytu duše to tak vlastně je. A daří se jí to. Příště, až sem přijede MOTORAMA, bych je rád viděl jako předkapelu.
ILLEGAL ILLUSION – Dried Blood Syndrome
U bíloveckých samorostů jsem měl vždy pocit, že ať udělají cokoliv, tak se nezbaví grungeového étosu ve své tvorbě. Nejinak je tomu i na této desce. Tato veteránská banda tu s námi smrdí už od poloviny devadesátek a i poslední deska nese hutné temné a melancholické skladby, silně založené na atmosféře a skvělém chrapláku. Ukažte mi jinou kapelu, která v tomto žánru přežila čtvrtstoletí a nikdy nemusela podlézat kvalitativní laťku, kterou si vytyčila.
SAFENAT PANEACH – II
Do torza po rozpadlých RAM ADONAI narazil Petr Wágner z GORO a bicí soupravu dodalo POVODÍ OHŘE. Texty zase domácí titáni poezie, Ivan Martin Jirous a Jan Skácel. Velké sousto. Výsledkem je snový rock s duchovním přesahem a já si nevzpomínám na domácí rockovou kapelu, která by působila tak křehce, a přitom ji odkojila hardcorová scéna. „II“ je deskou, kterou si možná nezamilujete na první poslech a možná vám místy nebude sedět intonace zpěvů, ale i po těch měsících se k ní vracím. Je to totiž časem prověřená rocková eucharistie.
Je to úplne posledný album THE CURE? Dôstojnejší odchod si neviem predstaviť. Spočiatku nenápadný album si ma postupne omotal melancholickou atmosférou. Hustý oblak hmly, z ktorej sa mi nechce hľadať cestu von. ,,Disintegration" pre toto desaťročie.
Návrat niekam k "Ghost Reveries" so zvukom posledných albumov. Stávka na istotu, ktorá však za vrcholmi tvorby zaostáva. Navyše, mňa osobne rozprávač pri sústredenejšom posluchu tohto koncepčného albumu irituje.
V jisté BDM RPG hře vytváříte ultimátní postavu a její charakteristiky definujete následovně: Násilí: 100%, Technické skills: 100%, Skladatelská inteligence: 100%, Šarm: 100%, Oddanost 100%, Laskavost: 0%. Do kolonky "Jméno" pak vyplníte: DEFEATED SANITY.
Už poněkolikáté zní otázka stejně: Zničil Einar Solberg další desku jinak velice talentované kapely? Odpověď zní: Zase to zvládl. Jeho hlasový projev je jak chilli. Koření. Měl by se používat citem. Když se tam toho najebe hodně, nedá se to žrát.
Hele, Blake Judd ještě žije. Enfant terrible (ale současně i schopný skladatel) US blacku je (znovu) zpět a tentokráte doručuje tradičněji pojatou kolekci. Šlape mu to dobře, tělo už má sice životem zhuntované, mysl však zůstává stále čerstvá.
Návrat po šestnácti letech. Navíc víceméně autorská deska Roberta Smitha. Navazují na nejlepší kousky své diskografie a současně se zbytečně neopakují. Poslouchám to poslední dva týdny a moje dojmy stále rostou.
Bilanční a v rámci možností i moderní album zároveň. Typičtí BODY COUNT místy výrazně oživení působením hostů. Album sotva překvapí něčím neotřelým, ale dá se mu odolávat jen do prvního výkřiku "madafaká". Pak už je to zase všechno zpátky v 90's.